Uppdrag granskning - rätt eller fel?

Hola mis amigas! Jag sitter i tåget påväg hem till Värmland du sköna och lilla Grums. Vill ju förvisso inte nämna Grums efter vad uppdrag granskning berättat. Usch vad sorgligt! På tal om det programmet tycker jag att det är extrem överdrift, känner så många fina och bra människor här - som inte alls hamnat snett i livet. Och som inte alls jobbar på fabriken eller är arbetslösa. Jag tycker att det är fel att svartmåla ett ställa utan att berätta dess fördelar också! Bortsett ifrån det håller jag definitivt med, det är sorgligt hur många självmord det varit här, hur många arbetslösa det finns och hur hög depression och drogproblem tycks vara. Jag minns själv när jag gick i högstadiet i Grums, majoriteten var skitungar! Jag är absolut inget märkvärdig själv, men jag var minsann ingen mobbare som retade tonåringar som inte tyckte det var coolt att vara dålig i skolan, supa sig full på helger eller vara kaxig mot de som ville väl, jag skojade inte heller om min framtidstro, och låtsades som att man ville leva på bidrag eller liknande. Så var det när jag gick i högstadiet i Grums, det finns en anledning till varför jag har vänner i denna ort och direkt i gymnasiet drog mig till vänner från andra städer! Det var så himla många ungdomar som har betett sig så illa, mot sig själv och andra, ja även mig, de ungdomarna har i senare år (vad jag tror) förstått vad de hållde på med och hur illa de betett sig. När jag gick i gymnasiet var det många av dessa som sedan försökte "bli vän med mig", de förlorade chansen hos mig när de gjorde misstaget att kasta skit på människor som inte förtjänar det! Jag skulle aldrig kolla på dessa ungdomar igen och ärligt talat, jag kan inte inte se ner på dem. Men alla människor gör misstag, det är något speciellt med bruksorter, majoriteten jobbar trotsallt på fabriken och föräldrarna har tidigare inte behövt ha någon utbildning - de har fått jobb på fabriken ändå. Är inte föräldrarna uppväxta med utbildning, förstår jag också om de inte är lika måna om sina barn att få det. Om man som förälder inte haft dessa krav på sig, är det ju ganska klart att det inte är lika viktigt att ställa dem på sina barn. Skillnaden är bara att förr behövde kanske inte förälderna ha så mycket mer utbildning, de klarade sig ändå och fick jobb ändå. I dagens samhälle är allting så utvecklat, vi lever trots allt i ett utav världens bästa länder, klart som fasen behöver man utbildning för att ta sig någonstans! Konkurrensen är hög och för att kunna mäta sig med de andra, behöver man kompetensen man får ifrån just en utbildning! Sedan finns det givetvis entreprenörer också, men det är en annan femma. Det är svårt att inte bli lite aggressiv i ett sådant här inlägg, jag vet ju själv denna orts lilla charm och vissa av de underbara människorna som finns här, men sedan finns det också en rejäl brist. Och det är föräldrarna som behöver inse hur viktig skolan är för barnen, hur viktig utbildningen är i dagens samhälle och börja tänka över uppfostran! Det är inte dåtid nu, framtiden är här - skolan behövs skötas, annars hamnar man lätt snett i samhället, det har vi tydliga exempel på från Grums! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0