Världen utan internet?

Gud vad tråkigt det skall bli att åka buss 3 h tänkte jag förut, utan iphone och internet. Inte en bok eller musik har jag heller. Men, så klev jag på bussen och kom i underfund med att; Swebus har ju internet! Vilken lättnad och vilken lycka! Dessa tre kommande timmar kändes inte alls lika farliga nu.
 
Det är egentligen sjukt hur beroende vi är av teknik i dagens samhälle, vårt vardagliga liv funkar inte utan internet. Det är egentligen iite skrämmande hur mycket onödig tid vi egentligen spenderar på tekniken, iphones, datorer och spel. Sedan min mobil blev stulen förra veckan - har det givetvis varit väldigt jobbigt, jag har kännt mig både låst och handikappad. Men sedan kommer vi till den delen med teknik som är så onödig, jag har spenderat noll tid på facebook, instagram, twitter och mail - i jämförelse med förut. En enkel sak såsom att ständigt byta låtar när jag är ute och går, har nu varit helt omöjlig. Istället har jag tittat förtjusande ut över staden med öppna ögon. Ett par ögon som andra gånger varit fast i en iphone.
 
Jag måste också säga att jag har inte heller varit lika stressad. Jag är en person med lite adhd-symptom, som skall göra hundra saker samtidigt och allting skall gå fort, och allting skall ske här och nu. Då kan ni nog tänka er hur en hemmakväll för mig kan se ut; youtube, facebook, film, skrivande - sedan kommer jag i underfund med att en ansiktsmask kan nog vara lite behövligt för stunden, medan jag gör allt detta, och garderoben är faktsikt lite stökig, lika bra att börja med den också. En vanlig lite rörigare kväll för mig.
 
Så utan mobil och alla beroendeframkallande frestelser (som varken är speciellt underhållande eller givande), känner jag mig faktiskt lite lugnare! När jag får hem den nya mobilen skall jag absolut tänka på detta, och sätta upp regler till mig själv. Dra nytta av mobilen och använda mobilen för dens syfte. Googla om jag undrar något, ringa för att prata och smsa om jag behöver fråga. Allt annat skall skes i betydligt mindre grad.
 
Våra liv är extremt underlättande med tekniken, internet är ett underbart och fantastiskt verktyg. Vårt liv däremot, är inte internet.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0