Cola zero på både det goda och det onda

Jag är en (som jag kallar det) drickoman - och dricker väldigt mycket läsk. Nästan varje dag, och under vissa perioder varje dag. Det är inget jag tänkt sluta med, för jag känner inte att jag lider speciellt av det, det är det jag unnar mig i vardagen, min vardagslyx helt enkelt.
 
Men, jag har alltid fått höra från folk till höger och vänster; ''du kommer bli tjock av det där, du kommer att gå upp i vikt, du tror bara att du inte gör det, det innehåller visst socker, det står bara något annat på förpackningen och ja, listan kan göras väldigt långt på ord, fraser och meningar angående min spännande värdering till detta.
 
Saken är det att jag alltid druckit lightprodukter, dels att de är sockerfria (så jag går faktiskt inte upp i vikt) och dels för att jag tycker om smaken desto mer. Tycker att cola zero, pepsi max, är godare än coca cola till exempelvis.
 
Hur som haver, det är givetvis inte bra att dricka för mycket sockerfri läsk heller, för den innehåller ju iställer sötningsmedel, i form utav; aspartam och acsulfam, aspartam ger ungefär 4 kcal per gram, medan acsulfam inte ger några kalorier alls. Dessa ämnen är så söta så för en burk cola zero, behövs det inte ens ett gram aspartam. Ett glas lättmjölk innehåller mer kcal än vad en 1,5 liters cola zero flaska gör. Så lite kcal som cola zero (i detta fall) innehåller är nästan mätbart med kolsyrat vatten. Så med andra ord, i praktien kan man dricka hur mycket sockerfri läsk som man klarar utav - utan att gå upp i vikt.
 
Däremot är sötningsmedel otroligt sött och beroendeframkallande, vilket kan leda till att man har svårare att stå emot andra sötsaker i vardagen. Det sliter på tänderna, och det kanske värsta utav allt; det är cancerframkallande (som nästan allting tycks vara) numera i världen.
 
Så kort och gott för alla sockerfriadrickare, ni behöver inte oroa er för viktuppgång åtminstone.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0