Workoholic

Igår vankades det två födelsedagsmiddagar! Firade Joy på Alfies och sedan stressade jag mig hem till Ida innan jag började jobba. Och det var såå trevligt! Innan var jag så jäkla stressad att jag inte visste vart jag skulle ta vägen - fick ett nytt erbjudande och min andra chef frågade om jag ville hoppa in på en konsert & jobba, ärligt talat kände jag bara för att strunta i allt & köra ett dubbelpass istället - men! Tur att jag inte gjorde det!
 
Mina vänner levererade som vanligt & Ida hade fixat sådan smarrig buffe & var en perfekt liten värdinna! Hela lägenheten var fylld med kärlek, med nära och kära vänner. Helt underbart! Sedan stack jag till Sibylla för ett nattpass och det blev ett minst sagt flummigt sådant. Ha-ha, nog om att man brukar få komplimanger & dricks i mängder... Men att en kille springer efter en gatuspelare vars hade ett dragspel, betalar honom och kommer tillbaka med dragspelet & spelar för mig emot en date. Ha-ha, det var lite charmigt det!  
 
Idag har jag bara chillat hela dagen lång! Och för första dagen på vä-ääldigt länge, faktiskt fått sova ut. Fixade en god brunch förut & gick en långprommis med mamma & bröderna tass. Nu skall jag in mot stan för ett nattpass igen. Ha det gott!
Bild på mig och Johanna. Tog en mysig fika med klasskompisarna, har fått en liten dille på chailatte förtillfället. Det strålar verkligen julkänsla av smaken, & skall det vara kallt ute - då skall det minsann vara juligt också!
Födelsedagsfirande för vår älskade Ida! Underbara vänner.
Och här är vi på Alfies för att fira Joy! Fick dock ingen bild på självaste födelsedagsbarnet då hon tyvärr vägrade.. Den typen!!
Med tanke på att vi har sovmornar på fredagar - beslöt vi oss för en god brunch! Så mysigt & gott, verkligen en perfekt start på dagen!
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej finis, tänkte om du kunde tipsa lite om hur man bär sig åt för att få deltidsjobb när man är 16-17, det känns verkligen inte som det går och jag vill verkligen jobba , när började du jobba och har du några bra tips?

Svar: Nämen hej goding! Ja självklart kan jag det. Jag har jobbat till och från sedan jag vart 14 år, så ålder är absolut inget problem - bara något man tycks ursäkta sig med. Visserligen kanske du inte kan söka jobb i de stora kedjorna såsom h&m, gina tricot och liknande - de har vissa policys som måste följas, strängare regler. Mitt första jobb blev på min mammas affär, gick superdåligt då jag alltid delade ut fel växel (usel på matte) och kunderna ringde tillbaka och hade ångest över att de fått för mycket pengar tillbaka, ha-ha. Scandic jobbade jag extra på som frukostvärdinna, genom att ha tjatat & gnatat på min mamma väldigt länge - gick inte så bra, jag tog efter de andra ungdomarna på jobbet & när de tog det lugnt - gjorde jag också det, dessutom var det aldrig någon som sade till mig, då jag var ''infixad'' folk vill inte bossa över någons barn. Sedan har jag alltid trott på mig själv och haft en himla massa självkänsla när det gäller jobb, jag har alltid velat jobba då att tjäna pengar innebär självständighet vilket också är en grym känsla och frihet. Jag älskar att kunna köpa vad jag vill (nästan) och vara en utav de i min kompiskrets som faktiskt har mest pengar. Som 15 åring åkte jag till NWT och begärde en arbetsintervju, då jag ansåg mig själv som behövlig på den platsen - jag var ju för liten och det tyckte visserligen inte dem, men jag försökte & jag trodde på mig själv! Himla viktigt för att ta sig någonstans. När jag började gymnasiet var jag återigen utan jobb - mitt absoluta mål var då att få ett jobb. Ett år senare har jag inte ett jobb - utan tre. Vad jag har gjort? Jag har skrivit ut CV, personliga brev i mängder, mailat och frågat, ringt och frågat om chefer och tider - berättat om mig själv och varför jag är så passande för just det jobbet. Mitt främsta råd till dig är att GÅ in till jobbet och sök, alltså i verkligheten! Det är mycket lättare att framföra sin bästa sida i verkligheten, få en kontakt, än att lämna ett cv när en chef inte är där eller på nätet i en inkorgshög. Man vill inte bli en i mängden, man vill bli den som får jobbet & då gäller det att framhäva sig själv! Jobbet på Mc fick jag helt spontant då jag tjuvlyssnade på en arbetsintervju, begärde att jag sedan skulle få prata med tjejen som intervjuat en annan kille (jag ville minsann visa också!) personalen ville inte låta mig prata med henne - då ''hon hade fullt upp'', tillslut fick jag det, eftersom jag var envis och bestämd. Intervjuaren kom tillbaka med ett leende på läpparna, jag hade visat det som krävdes för jobbet - våga, vara trevlig och FRAMÅT! Jag fick en intervju och jobbet på direkten. Jobbet på Sibylla gick jag in, återigen spontant och sökte, efter några dagar smsade min nuvarande chef mig & jag fick komma och visa vad jag gick för - jag fick jobbet. Mitt jobb på Färjestad fick jag genom att söka på nätet och sedan komma på arbetsintervju - fick provjobba och fick jobbet! Jag är absolut ingen mästare och det finns många människor med mycket mer erfarenhet än mig, men något jag lärt mig att man kan komma otroligt långt på - det är faktiskt att vara positivt och visa himla massa vilja. Vill man lära sig så gör man det, helt enkelt. Göra sitt bästa är också alltid viktigt. Anledningen till att jag har haft ganska lätt med mina jobb är just därför, jag är en otroligt glad tjej som nästan alltid är positiv, funkar med många människor och visar att jag vill lära mig. Med ett leende på läpparna och självsäkerhet! Lycka till och jag är säker på att det kommer att gå galant för dig! Alla måste vi börja någonstans! Kram!
emma TORSTENSSON

2013-10-05 @ 17:36:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0