Raul Wallenberg - En sann hjälte

Ligger i sängen och kollar på en film ''Säg goddag, Herr Wallenberg'' otroligt bra och berörande. De som gjort filmen har verkligen skapat en känsla för det förflutna, även lite i filmens kvalite. Jag tycker att det är helt otroligt att mitt i djävulens tid - strida emot ondskan på egen hand - och rädda tusentals människor.
 
Det finns ingenting man kan göra idag för förintelsen, förutom att aldrig glömma bort. Jag tänker inte yttra mig mer, ingen bör få göra det om denna tid, förutom de drabbade själva. Jag tror inte att någon annan kan förstå hur det var och ingen bör få tro att dem gör det heller.
 
Däremot, tycker jag att det här kan ge hela mänskligheten en rejäl läxa. Har man inte kommit ifrån den skiten om att bedöma ursprung hit och dit? Och förstått att alla är lika värda? Det tycker jag är oerhört skrämmande när man ser ett äckligt parti som Sverigedemokraterna i riksdagen. Man borde vara extra rädd för att ge sådana här partier makt överhuvudtaget när man har så många exempel. Räcker inte Sovjetunionen och Andra världskriget? Jag hoppas, hoppas, innerligt att SD åker ut ur riksdagen i valet och aldrig någonsin kommer tillbaka. Det är en skam, vi är förlorare som har dem i riksdagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0