Offra sin stolthet för kändisskap?

Har tittat på lite alla möjliga program ikväll, så himla skönt att känna känslan; jag har all tid i världen! När jag har lite mer tid på mig brukar jag alltid tänka på så mycket, djupa som ytliga saker. Och det jag vill komma fram till nu är hur mycket bör man egentligen offra för lite kändisskap, det är ju otroligt många människor som söker in till big broter, paradise hotel, kungarna av tylösand, gör allt för att få sina bloggar kända m.m. Ja överhuvudtaget gör allt för att bli kända! Jag tvekar på att det är pengarna dem tänker på först, även om det är lite lockande förstås. Ungdomar som har sex i tv, beteer sig förjävligt och kränker andra, gör otänkvärt ohygienska saker för lite rabalder i en tidning, gör utvik om sig själv, sprider utmanande bilder för lite kommentarer & till och med skapar osanna rykten om sig själv för att sedan skriva ''jag drev''.

Först och främst tänker jag; hur tänker dem eller tänker dem överhuvudtaget? Vad förväntar dem sig utav det här? Att bli betraktade som billiga och äckliga inför allmänheten eller som en väldigt puckad person. Såklart är dem inte det, men det är ju bilden alla andra får utav dem och som dem förhoppningsvis är medvetna om. Är det värt för att bli igenkänd utåt? Om man skall vara kändis vill man ju vara det utav en bra anledning, det är väldigt sällan det är något positivt om dem även om några få lyckats i framtiden. Jag skulle aldrig göra något sånt mot mig själv, jag har mer självrespekt än så. Det tycker jag att andra borde tänka på en extra gång också!

(Menar förstås inte bara i tv-rutan utan nätsidor såsom facebook, twitter, bloggar m.m)

Jag tror att dem flesta ungdomar missförstår vägen till framgång och kändisskap. Såvida man inte har hundratals kontakter sedan barnsben eller en arvinge till Hilton får man gå den långa vägen. Man kan inte ta genvägar hela livet och tro att man kommer lyckas. Jag menar vad förväntar dem sig? Efter hundratals skandaler och ett rykte som äcklig från Big-brother kommer hela Sveriges företag höra av sig och vilja göra reklam? Inget företag vill göra reklam sålänge det ger en dålig bild av dem! Se bara på bloggaren Kissie te,x efter att ha varit ett ''skämt'' för hela allmänheten och vill ändra sig till en seriös och bra person inom bloggen sjunker genast hennes läsarsiffra. Varför? För att hon har inget att komma med. Gå till skolan och skaffa en utbildning istället.

Hur många tjejer lägger inte upp sådana här bilder på sig egentligen? Som ursäkt använder dem ''jag är inte rädd för att visa lite hud, det har väl alla sett'' ja det är väl ingen nyhet. Det handlar inte om huden utan vilken bild det skapar. Och tjejer klagar på jämnställdighet, för att det skall bli ett så jämnställt samhälle som möjligt måste man börja se sig själv som en person med självrespekt och inte någon bekräftelsedocka.

(Jag tycker att det är skillnad på en bh bild i spegeln än en bikinibild på stranden, det ena tyder på bekräftelsebehov och det andra att man njuter utomhus)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0