Sjuk chey

Legat i sängen i två dagar nu som sjukling, har iallafall hunnit skriva artikeln. Innehållet blev jag nöjd med men däremot själva texten blev sådär tycker jag. Bjuder på artikeln här nedanför! Nu skall jag fortsätta mitt Cameron Diaz maraton, (hon gör nästan bara romantiska komedier som jag älskar) hehe ja, mitt tidsfördriv.



Ungdomsspråket är inte fel, det är en korrekt Svenska ur en annan vinkel!


Ungdomsspråket är ungdomarnas egna påkomna språk. Ungdomsspråket gör Svenskan mer levande och det skapar ett lugn. Ett språk som man kan ta till med när man kan vara avslappnad och det bästa utav allt känna sig trygg med
.

Något som det varit ett tal om väldigt länge är hur vi ungdomar egentligen pratar. Vi pratar fel, slarvigt, oseriöst och allt negativt det kan tänkas vara. Det är ungdomsspråket! Jag håller inte alls med. Visst låter det inte så lockande om en 16 årig tjej skall presentera sig på en jobbintervju genom att börja säga ’’ Tja, jag heter Emma. Hörde att ni sökte personal, verkade som ett soft jobb så jag nappar väl på det liksom’’. Nu överdrev självklart jag ganska grovt som ni nog märker, inte ens den okunnigaste skulle gå in så och tro sig få jobbet.

 Det jag menar är att ungdomsspråket passar inte in i alla sammanhang. I sådana sammanhang som jobbintervjuer, muntliga redovisningar och helt enkelt seriösa tillfällen borde man undvika det och hålla sig till den vanliga Svenskan.

 Fast vilket språk passar in i alla sammanhang egentligen? Om jag skulle komma till skolan och prata som Fredrik Reinfeldt gör på sina möten skulle inte en själ förstå vad jag yrade om. Folk skulle tro att jag gjorde mig till, skämtade eller bara bli väldigt paffa. Efter att ha kommit fram till det här kan jag dra slutsatsen att inget språk passar in i alla tillfällen, de har alla sina stunder.

Men däremot när jag pratar och umgås med mina vänner passar ungdomsspråket perfekt. Då behöver jag inte tänka mig för i minsta lilla detalj vad som är rätt och vad som är fel, hur jag skall låta så proffsig som möjligt och bara jäkligt korrekt. Då kan jag vara avslappnad, prata som jag tänker och det är inte bara väldigt skönt utan får mig och förmodligen många andra att känna sig trygg. När man pratar ungdomsspråket vet man att det spelar ingen roll, det är innehållet i dina ord och inte hur du säger dem som har någon betydelse. För mig betyder ungdomsspråket väldigt mycket, för hur mycket är det inte värt att känna sig trygg? Ett språk som man tar till med när man känner sig avslappnad, det är inte illa inom språkkategorin!

Något som vi alla borde lära oss utav mer eller mindre ifrån individ till individ är när vi använder de språk som finns. Vi måste lära att förstå och kunna skilja på när språket passar in och inte in. Och vilket språk vi skall använda oss utav i det läget! Fast det är enligt mig lika fel att blanda in Engelska på seriösa sammanhang som möten, konstigt nog så är Engelska mer uppfattat som att låta proffsigt. Då pratar jag hellre mitt ungdomsspråk, det är åtminstone på Svenska! Jag avslutar med att skriva; länge leve ungdomsspråket!

Emma SA11F


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0