politisk tanke

Sitter på Samhällskunskapen och pratar om EU. Jag och några vänner kom in på ett intressant ämne om politik förut som jag tänkt på flera gånger faktiskt utan att säga något! Folk förknippar oftast socialdemokrater som snåla och ''alla skall ha lika'' medans andra förknippar moderaterna som ''rika och snobbiga''. Nu menar jag inte själva partiet eller de äldre som röstar, för dem verkar vara mycket mer pålästa. Däremot ungdomar, vill mer än gärna kalla sig moderat. Dem tycker att det låter snobbigt och om man håller på det partiet då är man ''rik''. Som att man skulle bli mer accepterad som moderat, eller något liknande. Helt ärligt, tror jag de som tänker såhär har fått allt med politik på bakfoten. Moderater står för eget ansvar, att man skall jobba sig upp till det man vill och ansvara för sig själv. Socialdemokrater vill jämna ut samhället, och även hjälpa dem som har det svårt. Om man ser det så, märker man att båda partierna vill värna för något bra och det är ju egentligen självklart.

Jag är nog en blanding på politik, jag tycker om moderaterna för att man skall ta eget ansvar och enligt mig är det självklart att en läkare skall ha högre lön än en person som jobbar på ica, tex. Däremot tycker jag Socialdemokraterna är bra för att dem värnar för dem som har det mindre bra, vill hjälpa andra. Jag tycker att man skall hjälpa dem som har det svårt. Det var ju socialdemokraterna som bildade ''socialbidraget'' som har hjälpt många! En god tanke. Vad tycker ni? Lite tråkigt att partierna har blivit laddade med sådan negativitet när man istället kan se det positiva. Typiskt människan egentligen, man glömmer bort det positiva samtdigt som man bara har ögon för det dåliga.

Kommentarer
Postat av: Elin

Kloka ord tjejen!

2011-11-24 @ 17:34:04
Postat av: Katarina

Håller med dig till viss del, men du har intressant syn :)

2011-11-24 @ 17:34:43
Postat av: Malin S

Politikern Emma! bra skrivet ;D

2011-11-24 @ 17:53:27
Postat av: EMMA x2

bra emmsi! håller med till hundra

2011-11-24 @ 19:41:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0